آموزش فتوشاپ (20) فن روتوش
دسامبر 13, 2017
آموزش فتوشاپ (22) تعدیل و تنظیم رنگ در Camera raw
دسامبر 13, 2017

اولین گام در رتوش تصویر در فتوشاپ این است که مطمئن شوید که تصویر دارای یک وضوح مناسب است. اصطلاح رزولوشن یا همان وضوح به تعداد مربع های کوچک ، شناخته شده به عنوان پیکسل، که یک تصویر را تعریف می کند و جزییات را به وجود می آورد، اشاره دارد. وضوح تصویر به وسیله ی ابعاد پیکسل ها ، یا تعداد پیکسل های موجود درطول عرض و ارتفاع یک تصویر، تعیین می شود.

58

پیکسل ها در یک تصویر گرافیکی

در گرافیک کامپیوتری، انواع مختلفی از وضوح وجود دارد:

به تعداد پیکسل های موجود در هر واحد از طول در تصویر، وضوح تصویر(image resolution) گفته می شود، که معمولا بر اساس پیکسل در هر اینچ محاسبه می شود (ppi) . تصویری با وضوح بالا تعداد پیکسل های بیشتری (و در نتیجه اندازه فایل بزرگتر) نسبت به تصویری با همان ابعاد ولی وضوح کم، دارد. تصاویر در فتوشاپ از وضوح بالا (300 ppi یا بیشتر) تا وضوح پایین (72 ppi یا 96 ppi) ،متفاوت است.

به تعداد پیکسل در هر واحد از طول در صفحه نمایش(monitor) وضوح صفحه نمایش (monitor resolution) گفته می شود، که معمولا بر اساس پیکسل در اینچ محاسبه می شود (ppi) . پیکسل های تصویر مستقیما به پیکسل های صفحه نمایش برگردان می شوند. در فتوشاپ، اگر وضوح تصویر بالاتر از وضوح صفحه نمایش باشد، تصویر بزرگ تر از ابعاد خاص چاپی اش، بر روی صفحه ظاهر می شود . به عنوان مثال، وقتی یک تصویر 1×1 اینچ، 144-ppi را بر روی یک صفحه نمایش 72-ppi نمایش داده می شود، تصویر فضایی به ابعاد 2×2 از صفحه را اشغال می کند.

59

نمای 100% در صفحه

60

4*6 اینچ با 72 ppi،سایز فایل 364.5KB

62

نمای 100% در صفحه

61

4*6 اینچ با 200 ppi، سایز فایل 2.75MB

توجه: وقتی بر روی صفحه کار می کنید ،دانستن مفهوم نمای 100% (100% view) مهم است. در 100%، یک پیکسل تصویر = یک پیکسل صفحه نمایش. مگر اینکه وضوح تصویر شما دقیقا اندازه ی وضوح صفحه نمایش باشد، ابعاد تصویر( به اینچ به عنوان مثال) بر روی صفحه ممکن است بزرگ تر یا کوچکتر از ابعاد تصویر زمانی که چاپ می شوند باشد.

تعداد نقاط جوهر در هر اینچ (dpi) که در پلاتر یا چاپگر لیزری تولید می شود، وضوح چاپگر (printer resolution) یا وضوح خروجی (output resolution)، گفته می شود. وضوح بالای تصویر خروجی به همراه وضوح بالای چاپگر،معمولا بهترین کیفیت را به وجود می اورد. وضوح مناسب تصویر چاپی به وسیله ی وضوح چاپگر و تناوب صفحه (screen Frequency)، یا خطوط در هر اینچ (lpi)، صفحه نمایش های سایه رنگی(halftone screen) استفاده شده برای تکثیر تصویر، تعیین می گردد.

به خاطر داشته باشید که هرچه وضوح تصویر بیشتر باشد، اندازه ی فایل(size) بزرگتر، و زمان بیشتری برای دانلود کردن از وب ، می برد. برای اطلاع بیشتر از وضوح تصویر و اندازه ی تصویر، قسمت Help فتوشاپ راببینید.

 

توجه : برای تعیین وضوح در تصویر این درس، ما از قاعده ی کلی گرافیک کامپیوتری در مورد رنگ و یا تصاویر سیاه و سفید (grayscale)  در نظر گرفته شده برای چاپ در چاپگرهای بزرگ تجاری پیروی کردیم:   با وضوح 1.5 تا 2 برابر فرکانس صفحه نمایشی که چاپگر استفاده می کند، اسکن کنید. زیرا مجله ای که تصویر در آن استفاده خواهد شد از فرکانس تصویر 133 lpi استفاده می کند. این تصویر با وضوح (200ppi (133×1.5 اسکن شده است.

× پشتیبانی واتساپ !