آموزش فتوشاپ (19) مرور کلی پانل ابزار
دسامبر 13, 2017
آموزش فتوشاپ (21) وضوح (resolution) و اندازه ی تصویر
دسامبر 13, 2017

فتوشاپ ابزارها و فرمان های بسیار متنوعی برای بهبود کیفیت تصویرهای گرافیکی دارد. این درس شما را با عملیات تغییر اندازه (resize)، و روتوش (retouch) یک تصویر که برای چاپ در نظر گرفته است، اشنا می کند. برای تصاویر وب نیز همان روند کاری پایه، مورد نیاز است.

 

فن روتوش

مقدار روتوش مورد نیاز بستگی به تصویری که بر روی آن کار می کنید و اهدافی که برای آن در نظر دارید، دارد. در بسیار از تصاویر، فقط با چند کلیک دربرنامه ی Adobe Camera Raw ، برنامه ای که همراه فتوشاپ نصب کرده اید، می توانید به این مطلوب برسید. برای تصویر دیگر، ممکن است از Camera Raw برای تنظیم نقطه ی سفید، به عنوان مثال استفاده کنید و برای روتوش های پیشرفته ی دیگر مانند به کار بردن فیلترهایی برای بخش های انتخابی از تصویر، در فتوشاپ کار را ادامه بدهید.

57

سازماندهی مراحل بهینه برای انجام وظایف

بیشتر روش های روتوش از گام های عمومی زیر پیروی می کنند:

  • کپی کردن تصویر اصلی یا اسکن، کار بر روی کپی تصویر،در صورت لزوم بازیابی تصویر اصلی را را راحت تر می کند.
  • اطمینان از اینکه وضوح (resolution) تصویر برای کارهایی که بر روی تصویر انجام می دهید، مناسب است.
  • برش (Cropping) تصویر به منظور حصول به ابعاد نهایی و مورد نظر
  • ترمیم عیوب در اسکن عکس های آسیب دیده (مانند شکاف ها، گرد و غبار، یا لکه ها)
  • تنظیم کنتراست کلی و یا طیف رنگ در تصویر
  • حذف هر گونه قالب رنگی
  • تنظیم رنگ و سایه روشن در قسمت های خاصی از تصویر برای رسیدن به رنگ های برجسته (highlight) ، رنگ های میانی(midtone)، سایه ها (shadow) و اشباع رنگ ها.
  • شارپ کردن فکوس کلی تصویر

معمولا باید به ترتیب ذکر شده، این مراحل را تکمیل کنید. در غیر این صورت نتایج حاصل از یک مرحله ممکن است روی بقیه وجوه تصویر تغییرات ناخواسته به وجود آورد،و مجبور به انجام مجدد برخی از کارها شوید.

توجه: در درس اول، از تنظیم لایه، که انعطاف پذیری خوبی برای ایجاد تغییرات متفاوت، بدون ترس از خراب شدن تصویر اصلی می دهد، استفاده کردید.

تنظیم روش ها برای استفاده های مورد نظر

تکنیک روتوشی که روی تصویر انجام می دهید، به چگونگی استفاده از تصویر، بستگی دارد. این که آیا تصویر برای چاپ سیاه و سفید در ماشین چاپ روزنامه در نظر گرفته شده است یا برای توزیع تمام رنگی آنلاین، تمام چیزها از وضوح (resolution) اسکن اولیه تا نوع طیف رنگها و تصحیح رنگ مورد نیاز تصویر، را تحت تاثیر قرار می دهد. فتوشاپ از حالت رنگی CMYK برای آماده سازی تصویر برای چاپ پشتیبانی می کند چنانچه از فرآیند رنگ هایی مانند RGB و حالت های رنگی دیگر برای وب و تالیف های موبایل، استفاده می کند.

برای نشان دادن استفاده از یک تکنیک روتوش، این درس شما را گام به گام با فرایند تصحیح تصویر مورد نظر برای چاپ چهار رنگی در نشریه، آشنا می کند.

× پشتیبانی واتساپ !