طراحی پرتال
چرا طراحی پرتال انجام دهیم ؟
سپتامبر 9, 2015
تبلیغات هوشمندانه
تبلیغات هوشمندانه
سپتامبر 16, 2015
نمایش همه
موتور جستجوگر ایرانی یوز

موتور جستجوگر ایرانی یوز

چند وقتی هستش که در مورد موتور جستجوگر ایرانی یوز ( Yooz.ir ) صحبت میشه ، خود منم خیلی این چند ماهه دارم باهاش کار میکنم تا بتونم خوب بشناسمش دوست داشتم یک مقاله با توجه به شناختی که از این جستجوگر ایرانی پیدا کردم بنویسم .

قبل از هرچیزی دوست دارم یادآوری کنم که همیشه استفاده کردن از محصولات و حمایت از خدمات داخلی بهتر است ، چون باعث پیشرفت کشور و ارائه بهتر خدمات میشود در همه جای دنیا مردم شاید از گوگل و بینگ به عنوان اولین موتور جستجوگر استفاده بکنند اما اصولاً برای جستجو های داخلی خودشون از سایت های که کشور خودشون ایجاد کرده استفاده می کنند ، امیدوارم این فرهنگ خوب رو بتوانیم به همدیگر یاد دهیم .

یوز موتور جستجوگر ایرانی

این که یوز موتور جستجوگر ایرانی است و طراحی 100% ایرانی دارد در آن شکی نیست ، با ورود به صفحه اول وب سایت می توا نید ایرانی بودن اون رو کاملاً حس کنید ، این که از یک نماد ملی برای اسم این موتور استفاده شده غرور آفرین هستش شاید بتوان گفت که نامی کاملاً هوشمندانه برای این یوزپلنگ جستجوگر ایرانی انتخاب شده ، یوز ( Yooz ) توانسته است جایگاه خوبی هم در بین کاربران اینترنتی پیدا کند ، با داشتن پشتوانه خوب دولتی قطعاً باید پیشرفت چشمگیری در آینده از آن دید اما امیدواریم که روال کار یوز ( Yooz ) به این صورت نباشد ، چون اشکالات بزرگی به آن وارد است با توجه به تجربه شخصی بنده که میبینم هرچیزی به جا توسعه پس رفت می کند باز هم اما امیدوارم که این اتفاق برای پلنگ ایرانی نیافتد .

جستجو بهتر یا بدتر

مطمن با توجه به زیاد شدن سایت های اسپم در اینترنت دیدید  که چه فضا مصمومی در جستجوهای گوگل به  وجود آمده است ، گاهاً پیش آمده که از جستجو کردن در گوگل منصرف شدم چون تمام پاسخ هایی که به من میداد اسپم بوده ، جالب اینجاست که خود گوگل هم هیچ کمکی در این زمینه نمیکند و فرایند پاک سازی را به عهده کاربران گذاشته است و ترجیح داده که کاربران را با میلیارد ها میلیارد پاسخ اسپم تنها بگذارد . خب ما باید به بررسی این بپردازیم که آیا موتور جستجوگر ایرانی می تواند در این فرایند ما را کمک کند ؟ آیا با جستجو در آن نتایج بهتری خواهیم گرفت ؟ اما متاسفانه همچین چیزی را داخل یوز من ندیدم ، تغریباً میشه گفت نتایجی که به شما بر میگرداند حتی میشه گفت نتایج بهتری هم نیست !!! یعنی کافیه شما آدرس مستقیم یک وب سایت را وارد کنید تا ببینید در خیلی از نتایج حتی بی ربط با موضوع نیز هست که این ضعف بزرگی برای یوزر است .

جستجو در یوز yooz.ir

جستجو در یوز yooz.ir

بهینه سازی سایت برای یوز

من اصلا قصد تخریب ندارم اما متاسفانه یوز هیچ قائده و قانونی ندارد برای نمایش نتایج ، حتی میشه گفت آپدیت هم نمیشه برای برخی از نتایج بیشتر از اینکه یک موتور جستجوگر باشه یک کپی کار بد است از سایر موتورهای جستجوگر ، خیلی دوست دارم بدونم که آیا یوز ( Yooz.IR ) قائده و قانونی برای نمایش نتایج خود دارد یا خیر ؟ یعنی اگر شما داخل یک کلمه مثل بهینه سازی سایت و یا طراحی سایت اول شدید تا چند سالی مطمن در آن رتبه خواهید ماند چون به هیچ عنوان تغییر زیادی نخواهید مشاهده کرد در این زمینه که این جای تاسف دارد .

ربات جستجوگر

این دیگه فاجعه است که ربات جستجوگر این جستجوگر ایرانی سالی یک بار هم به وب سایت شما سر نمیزنه ، اصلا نمیدونم نتایج این موتورجستجوگر از کجا میاد که به هیچ عنوان قابل اعتماد هم نیست ، یعنی به قدری فرایند ایندکس کردن ضعیف است که شما به جستجو دقیق هم داخل یک وب سایت به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید.

زبان برنامه نویسی جاوا

چرا جاوا ؟ این همه زبان برنامه نویسی خوب برای اجرا این پروژه به این بزرگی وجود دارد چرا باید از زبان خسته کنند جاوا برای این منظور استفاده بشه ، شاید خیلی ها با نظر من موافق نباشند اما آیا تا چند سال آینده شما با همین جاوا خواهید توانست این موتور جستجوگر را هندل کنید ؟ بهتر نبود کمی بیشتر فکر میکردید

ظاهری ایرانی اما طراحی بد

ای کاش برای طراحی سایت کمی خلاقیت ، کمی زیبایی و کمی رنگ شناسی به خرج میدادید ، مثلاً اون رنگ نارنجی ، خاکستری و سفید که استفاده کردید هیچگونه جذابیت به آدم بروز نمیدهد من طی بررسی های زیاد روی حیوان یوز پلنگ فهمیدم که این حیوان زرد و نارنجی است بهتر نبود کمی بیشتر روی این دو رنگ کار می کردید و اکتفا به یه هدر نارنجی و لوگو نارنجی در صفحه اول نمیکردید و بیشتر سعی می کردید از رنگ ها استفاده کنید ؟ آیا بهتر نبود از فونت گذاری کمی دقت میکردید ؟

عدم داشتن ابزار ثبت محتوا و وب سایت

من کلی وقت گذاشتم ، کلی ایمیل به بخش پشتیبانی موتورجستجوگر زدم تا بفهمم چه طور باید محتوایی را داخل آن ثبت کنم ، چه طور بتوانم وب سایتی را برای بررسی داخل این جستجو معرفی کنم ، هیچ نتیجه ای نگرفتم ، یعنی دقیقاً وقتم رو دور ریختم چون نتایج این جستجوگر گزیده ای از بینگ و گوگل است و هیچ ثبت محتوایی وجود ندارد که فاجعه است ، بله اصول جستجوگر های به این صورت است که نتایج جستجو را اول از سایر جستجوگر ها دریافت می کند اما باز هم به نتایج خود اکتفا می کنند ، اما یوز کلا منابعی در اختیار ندارد که به آن بخواهد اکتفا کند .

سرعت پائین جستجو و بارگذاری

اوایل که با این جستجوگر آشنا شدم کلی ذوق داشتم که جستجو ها در محتوا  ایرانی فوق العادست با سرعت بالا چون در فضا اینترانت درحال گشت و گذار هستم اما این رویا به زودی نابود شد و سرعت این وب سایت فاجعه شد ای کاش از سرورهای قدرتمندتری استفاده میشد برای این کار

عدم رابط کاربری مناسب

دوست دارم یه سری به وبلاگ این موتور جستجوگر بزنید ، چی میبینید !!! هیچی به جزء چند خبر برای خالی نبودن رسماً هیچ رابط کاربری وجود ندارد ، دوست داشتم بدونم این همه ایمیلی که دریافت میکنید رو جواب میدید خود من بارها شده به یوز ایمیل زدم اما هیچ پاسخی دریافت نکرده ام ، هیچ بخشی برای گزارش محتوا بد وجود ندارد . اصلا چرا باید داخل جستجو من منو بالا سایت حذف شود ؟ واقعاً چرا باید منو بالا و فوتر سایت هیچ قابلیت برای من نداشته باشد که داخل جستجو من به طور کامل حذف گردد ، یعنی انقدر فوتر بی ارزش بود که نتایج را به جای صفحه بندی آجاکس کردید تا کاربر به فوتر هیچ وقت نرسد و یا اینکه نداند در کدام رتبه از جستجو است ؟

صفحه 404 بی مصرف

شما اگر نوشته ای را جستجو کنید که هیچ پاسخی نداشته باشد نتیجه ای که به شما نمایش میدهد این است که در گوگل و بینگ جستجو کنید حتی به خودشون زحمت نوشتن چند خط برای کاربر را نداده اند و سریع ترافیک را به بینگ و گوگل ارسال میکنند .

مشکلات و معایب بسیار است اما باز هم میگم من قصد تخریب این جستجوگر را نداشتم فقط قصد حمایت و اینکه ای کاش چیز متفاوت و تجربه متفاوتی را به ما نشان می دادند ، دوست ندارم این پلنگ ایرانی مثل تفاوت بنز و پراید شود ، حمایت از خدمات ایرانی باید دو طرفه باشد نه به این صورت باشد که ما استفاده کنیم اما هیچ پیشرفتی در روند کار این جستجوگر نبینیم ، امیدوارم در آینده نزدیک به جای بهینه سازی سایت برای گوگل به فکر این باشیم که سایت ها را برای پلنگ ایرانی بهینه سازی کنیم و طراحی سایت که انجام میدهیم را برای متناسب با آخرین الگوریتم های یوز انجام دهیم .

× پشتیبانی واتساپ !