سئو یا بهینه سازی سایت (SEO = Search Engine Optimization) به فرایندی می گویند که یک وب سایت با توجه به مطالب و کلمات کلیدی مورد نظر خود می تواند در موتور های جستجو در صفحات اول باشد، یعنی آماده سازی وب سایت و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو که امروزه این موتور های جستجو مانند : گوگل ، یاهو ، بینگ سهم بیشتری در رساندن مخاطب به وب سایت مورد نظر را دارند.
به طور کلی میتوان گفت سئو یا بهینه سازی سایت میتواند در جذب مشتری برای سایت ها موثر باشد ، به عنوان مثال سایتی را در نظر بگیرید با عنوان شغلی دکوراسیون داخلی که این وب سایت با کلمه دکوراسیون داخلی در صفحه اول گوگل در بالا ترین رتبه قرار دارد و کاربر پس از جستجو به این سایت رسیده است و بعد از بازدید سایت توانسته تا نیاز خود را برطرف کرده و با آن شرکت به قرارداد رسیده است ، یعنی سئو این وب سایت توانسته برای آن شرکت مشتری جذب کند خب پس بدون بازایابی و هزینه های پشت سر توانسته درآمدزایی کند این یک مثال ساده بود.
در بین سئو کاران و متخصصین سئو ، سئو یا بهینه سازی سایت به 2 دسته تقسیم می شود :
سئو سفید : به روشی می گویند که وب سایت مورد نظر با توجه به تمامی قوانین موتور های جستجو چیشده و بارگذاری شده است یعنی از نظر محتوا ، محتوایی کاملا با کیفیت و دسته اول در آن موجود است ، از نظر سرعت و…. چک لیست های دیگر که متخصص سئو بعد از خواسته مشتری به آن می پردازد.این نوع سئو در مدت زمان بیشتری نسبت به سئو سیاه طی می کند تا سایت را به صفحه اول برساند ولی باقی ماندن این وب سایت در صفحه اول نسبت به سئو سیاه بیشتر است و خطر اوت شدن سایت توسط موتور جستجو این سایت را تهدید نمی کند . برخی از کارهایی که سئو کار کلاه سفید برای سایت شما باید انجام دهد به شرح زیر می باشد :
محتوا سایت امروزه یکی از مهمترین بخش های طراحی سایت و سئو سایت می باشد ، سایت شما باید از نظر محتوایی ، محتوایی کاملا مربوط به عنوان سایت مورد نظر باشد یعنی از درج محتوایی که به موضوع سایت شما مربوط نمیشود باید خودداری کنید، نباید مطالب و محتوای سایت خود را از سایتی دیگر کپی کنید چون سایتی که مطالب را از آنجا کپی کردید زودتر از شما مطالب را در سایت قرارداده است پس دیگر کپی این مطالب دیگر کاربردی ندارد و هرز هستند مگر با ذکر منبع ، محتوا تولید کنید امروزه بزرگترین شرکت ها و حتی شرکتی کوچک می تواند با درج محتوای کاربر پسند و پرکاربرد می تواند کاربر بیشتری را از سمت موتور های جستجوگر به سمت خود بکشاند، پس برای سئو سفید باید بیشتر از سه حرف س ئ و زحمت بکشید.با محتوای با کیفیت می توانید با وب سایت خود در موتور های جستجو پادشاهی کنید.
سئو کار کلاه سفید باید اصول کدنویسی صحیح را بداند و باید چیدمان متون سایت خود را با توجه به تگ عنوان و تگ های دیگر مانند Title بداند و محل قرارگیری هرکدام را بداند چون یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش سئو کدنویسی اصولی صفحات می باشد .
سئو کار باید برای هر صفحه که در سایت در نظر می گیرد تا محتوای خود را در آن جا بارگذاری کند باید برای صفحه مورد نظر خود عنوانی مناسب با محتوای داخلی صفحه انتخاب کند تا موتور های جستجو بتواند درک بهتری از سایت مورد نظر داشته باشند در غیر این صورت اگر عنوان صفحه و محتوای صفحه باهم همخوانی نداشته باشند کاربر دیگر به سایت شما مراجعه نمیکند پس باید برای سایت خود عنوانی مناسب قراردهید و این عنوان در کلمات کلیدی شما هم باید باشد.شما برای تمامی صفحات بازشده باید از کلمات کلیدی (Meta Keywords) و توضیحات کلیدی مربوط به صفحه را در ( Meta Description) با توجه به محتوا در سایت قراردهید.
متخصص سئو باید کلمات کلیدی مورد نظر مربوط به موضوع وب سایت را بررسی کرده و باید از این کلمات کلیدی در محتوای سایت ، عناوین سایت ، عناوین نوشته ها استفاده کند و در مورد کلمات کلیدی خود محتوایی با کیفیت تولید کند .
سئو سیاه : در سئو سایت راهای دیگری هم برای دور زدن موتور های جستجو وجود دارد که سئو کار می تواند با کمترین مدت سایت مورد نظر را به صفحات اول برساند ولی این سئو نیاز به هزینه های دیگر هم دارد ، این سایت محتوای با کیفیت ندارد و کاربر پسند نیست و با استفاده از خرید بک بازدید ، خرید آی پی و بک لینک توانسته به صفحه اول برسد ، حال در نظر بگیرید که این وب سایت هیچ گونه قوانینی از موتور های جستجو را هم رعایت نکرده است و پس از مدت زمانی کم این سایت از دایره جستجو خارج شده و دیگر در نتایج جستجو رتبه ای ندارد .
به شما پیشنهاد می دهیم حتی به سئو سیاه هم فکر نکنید…
این مقاله باز هم بروز رسانی می گردد باز هم مراجعه کنید .