آموزش فتوشاپ (10) تغییر رنگ متن تایپ شده
دسامبر 10, 2017
آموزش فتوشاپ (12) لغو چند عملیات به طور همزمان
دسامبر 10, 2017

در یک جهان بی عیب، هیچ وقت اشتباه نمی کنید. هیچ گاه بر روی چیز اشتباه کلیک نمی کنید. همیشه به طور کامل پیش بینی می کنید که چه عملیات مشخصی به ایده شما دقیقا همانطور که ان را تصور کرده اید، جامه ای عمل می پوشاند. هر گز مجبور به بازگشت به عقب  نیستید.
در دنیای واقعی، فتوشاپ به شما قدرت بازگشت به عقب و لغو عملیات را می دهد تا بتوانید گزینه های دیگری را استفاده کنید. پروژه ی بعدی به شما فرصت می دهد ازادانه تجربه کنید و پی ببرید که می توانید یک روند را معکوس کنید.

این پروژه شما را با لایه بندی اشنا می کند که یکی از بنیادی ترین و قدرتمندترین ویژگی های فتوشاپ است. فتوشاپ دارای انواع مختلفی لایه است، بعضی از ان ها حاوی تصاویر ، متن یا رنگ های يکدست (Solid)  هستند و بقیه در واقع به لایه های زیرین خود مربوط هستند. فایل پروژه ی بعدی دارای هر دو نوع لایه است. برای اتمام موفق پروژه، لازم به اشنا بودن با لایه ها نیستید، پس از الان نگران آن نشوید. در درس های آتی با نام های “مبانی لایه ” و ” ترکیب پیشرفته” در مورد لایه ها خواهید آموخت.

لغو یک عملیات

حتی کاربران مبتدی کامپیوتر هم قدردان فرمان آشنای لغو (Undo)  هستند. بار دیگر پروژه را با نگاه به نتیجه ی نهایی اغاز می کنیم.

1/بر روی سربرگ Mini Bridge کلیک کنید تا پانل Mini Bridge دوباره باز شود. محتویات پوشه ی Lesson01  در آن نشان داده می شود.

2/ به تصویر کوچک فایل 01C_End.psd و 01C_Start.psd  نگاه کنید. در فایل اغازین کراوات دارای رنگ یکدست و در پروژه ی پایانی طرح دار است

33

3/در پانل محتوا، بر روی تصویر کوچک فایل 01C_Start.psd دوبار کلیک کنید تا در فتوشاپ باز شود.

4/بر روی سربرگ Mini Bridge دوبار کلیک کنید تا پانل  آن بسته شود.

5/در پانل لایه ها، لایه Tie Designs را انتخاب کنید. به پیکان موجود در لایه ی Tie Designs در پانل لایه ها دقت کنید. لایه ی Tie Designs یک ماسک کوتاه شده(Clipping mask)  است. یک clipping mask تا حدودی شبیه یک انتخاب است که ناحیه از تصویر که می توان تغییر داد را محصور می کند.  بوسیله گذاشتن   Clipping mask، می توانید طرحی را بر روی کراوات نقاشی کنید بدون اینکه نگران انحرافی در حرکت قلمو (Brush) و اختلال در بقیه تصویر باشید.

لایه (Tie Designs) را انتخاب کنید زیرا که می خواهیم بر روی آن کار کنید.

34

6/در پانل ابزار، ابزار قلمو (Brush)   ، را انتخاب کنید یا اگر می خواهید به وسیله ی کلید میانبر آن را انتخاب کنید، کلید B را فشار دهید.

7/در نوار Options، بر روی  اندازه یا همان سایز قلمو کلیک کنید تا brush options ظاهر شود. سپس، نوار کشویی Size  را حرکت دهید تا 65 پیکسل شود. در لیست قلموها، قلموی Soft Round Pressure Size را انتخاب کنید. (نام قلمو، اگر نشانه گر را بر روی یک قلمو ببرید به صورت راهنما نمایش داده می شود.)

35

اگر می خواهید قلموی دیگری را امتحان کنید، اشکالی ندارد، اما منطقی تر است که قلمویی انتخاب کنید که نزدیک 65 پیکسل، ترجیحا بین 45 تا 75 پیکسل باشد.

8/نشانه گر را بر روی تصویر ببرید تا  به صورت یک دایره به ضخامت قلمو درآید. سپس یک خط هرجا از کراوات نارنجی که خواستید ترسیم کنید.

نگران بیرون زدن از خطوط نباشید، زیرا قلمو چیزی خارج از محدوده ی clipping mask  را نقاشی نمی کند.

36

اوه! علامت شما ممکن است خوب باشید، ولی طرح مورد نظر احتیاج به چند نقطه دارد، پس نیاز است خطی که نقاشی کردید را پاک کنید.

9/ از مسیر روبرو عمل کنید Edit > Undo Brush Tool ، یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+Z (ویندوز) یا Command+Z (مکینتاش) فشار دهید تا عملیات ابزار قلمو کنسل شود.

کراوات دوباره به حالت نارنجی یکدست بدون هیچ علامتی بر می گردد.

× پشتیبانی واتساپ !